intervju

Amandah Andersson

WOS ... • 4/8 2014

Amandah Andersson, framgångsrik både illustratör och designer ger WOS en generös ingång i tankebanorna
kring sitt skapande.
Hur skulle du beskriva din konst?

Se det som en invit till en annan dimension av verkligheten. Det växlar mellan utopier, tolkningar av inre rum och karaktärer vi behöver möta.

Jag antar att du har studerat modeteckning, är det något som du har användning av i ditt illustrerande? Om ja på vilket sätt?

Att teckna och skapa bild har alltid varit viktigt för mig, och eftersom jag är intresserad av kroppen har det fört mig vidare in i modevärlden.
Men modeteckning är inget jag egentligen studerat utan något jag intresserat mig för vid sidan om och gärna vill utveckla mer. Jag skulle säga att det är tvärtom, att det som inte är definierat "modeteckning" är till användning när jag väl jobbar med just modeteckning.

Vad har du inspirerats av den här gången ?

När jag började jobba med den första delen i serien "FACES" var det från början endast av lust. En efterkonstruktion och analys senare kan jag säga att det i grunden handlar om identiteter, och kommer som en fortsättning i mitt undersökande om det undermedvetna.
Collage, lager på lager av färg, bläck och tejp som döljer den befintliga människan undertill och istället framställs som någon eller något helt annat. Egenskaper som refererar till människans behov av omvandling, för att framhäva, dölja eller efterlikna olika identiteter.

Vad är tycker du är roligast i  processen?

Allt! Från att skapa originalet, till att finslipa det, till att ändra det igen, till att scanna det, till att jobba med det digitalt, till att se det i tryck på papper, tyg eller vad som helst, med mera, med mera.
Det finns total tillfredställelse i allt. Men okej, det absolut roligaste är när man hittar något helt nytt, som man vill utveckla fem miljoner gånger innan man tröttnar på det och kan gå vidare.

Vilka tekniker jobbar du i?

Bläck är en stark favorit. Svärtan det skapar och linjerna som är okontrollerbara kan skapa helt fantastiska uttryck. Men collage, gouache, akvarell, posca (en speciell färgpenna), blyerts, kritor, kol och allt annat som ger avtryck är välkommet i min process. Kaffe och rött vin kan man också skymta lite överallt.

Kan du inte beskriva processen, hur har det gått till?

Det är väldigt olika, men när jag jobbat fram illustrationerna i "FACES" bygger det på att hitta intressanta uttryck och ansikten från tidningar eller andra existerande foton, som jag sedan bygger samman till en komposition jag gillar.
När jag hittat den börjar jag täcka ytorna med färg som jag låter torka, och som jag sedan kan arbeta med andra material på. De ytor som jag tycker är mest intressanta från grundmaterialet låter jag vara orörda.
Från denna processen går jag sedan över till digitalt arbete med bilderna, där jag kan fortsätta undersöka kompositionen och formerna i bilderna. Här kan jag också leka med skalor och ytterligare collage. Det är svårt att säga när en bild blir klar, det bara känns när allt är perfekt, när allt är där det ska.
Rent abstrakt kan processen beskrivas som ett samtal eller diskussion mellan olika komponenter, som så småningom skall enas eller bara skapa något som skaver.

Du har ett väldigt eget formspråk, var kommer din inspiration ifrån?

Min inspirationsmapp är totalt överfull men egentligen kollar jag inte på någon speciell, jag plockar lite från alla möjliga. Det kan vara illustratörer, såklart,men också måleri, skulptur, arkitektur, fotografi eller mode. Surrealismen som koncept och psykologiska tillstånd inspirerar mig överlag.

Ser du dig mer som konstnär eller illustratör?

Jag vet inte, både och eller inget av dem. Både och skulle jag säga, det går hand i hand. Beror på kontexten, som alltid.

Vad är din bästa inspirationskälla både gällande konsten men också modemässigt?

Surrealismen en alltid befintlig inspiration med sin anknytning till drömmarnas och det undermedvetnas värld. En specifik konstnär som inspirerar just nu är självklart Hilma af Klint. Jag har en förkärlek till det mörka men färgstarka, som Dario Argento's italienska skräckfilmer, och modemärken som MOONSPOON SALOON & Henrik Vibskov.

Har du något tema i din konst som återkommer? Eller flera?

Den psykologiska kroppen, vilket är något helt abstrakt och otroligt oändligt.

 
5 snabba frågor –
Vad är det bästa du vet?

Att komma hem.

Vilket är din favorit accessoarer?

Fortfarande mitt borttappade silverhalsband föreställande en tiger med oproportionerligt stor snopp. Försvann på Trädgården i somras...

Hur skulle du beskriva din stil?

Dötrist eller excentrisk, men absolut aldrig samtidigt.

Vilket är din favoritplats/resmål?

Åker snart till Sri Lanka, men det är redan en favorit. Annars kan jag rekommendera

Vilket är din bästa inspirationskälla?

Jag har precis börjat undervisa, och att se andra människor skapa,arbeta och utvecklas är så grymt inspirerande! Att ta del av andra personers processer helt enkelt.

 
dario argento klipp          moonspoon saloon klipp         amandahs profil

kommentera

* är obligatoriska fält. Din epostadress publiceras inte