intervju

Karin Ohlsson

WOS ... • 11/7 2014

Strax innan Karin Ohlssons vernissage här på WOS i vintras skaffade vi oss en pratstund med henne.
Hur skulle du beskriva ditt skapande?

Snabbt och svartvitt med lite humor oftast.

Hur påbörjar du en teckning?

Oftast så börjar jag bara rita och så blir det något eftersom. Varje gång det är en gubbe jag ritar så börjar jag med vänster ögonbryn, sedan blir det en näsa... och så växer det därifrån. Jag brukar tänka på hur gubben ska må. Ska ha vara ledsen, ska han vara arg eller ska han vara glad? Och vad ska han göra?

Har du jobbat med just gubbar länge?

Det har nästan alltid varit gubbar,  från det att jag började rita och gjorde huvudgubbar!

Varför har det har varit så tror du?

Jag vet inte, jag har en jättesnäll pappa hemma (skratt) så det är inget sånt. Dom är överallt i livet känns det som.

Vilken del i processen är intressantast?

Jag vill alltid se hur det blir när det blir klart. Så det jag ritar går alltid i en sittning. Jag kan inte börja och sen lägga undan och fortsätta nästa dag, så när jag väl börjar så sitter jag tills det blir klart. Och om det är något som ser avancerat ut så beror det på att jag har suttit i flera timmar. Min främsta drivkraft är att jag vill se det färdiga resultatet.

Vilken teknik använder du?

Alltid papper och penna. Oftast svart tusch eller kulspets. Jag tycker nästan alltid att det är snyggast när det är svartvitt. Så om det finns färg i mina bilder så är den digital, så att jag kan ångra mig, för jag tycker att det är så fint med svartvitt.

Var hämtar du inspiration?

Jag älskar att kolla på fotografier av duktiga fotografer. När någon komponerar bilder med snygga vinklar eller fina detaljer. Då tänker jag alltid – hur skulle jag kunna rita det här? Jag inspireras väldigt sällan av andra illustratörer. Jag försöker att undvika att titta på andra illustratörer. Jag vill inte se hur andra ritar hår eller näsor, jag vill komma på det själv.

Hur tror du att ditt bildskapande påverkar din syn på världen?

Jag tror att jag ofta går runt på Södermalm och tänker – jäklar vilket snyggt skägg det borde jag rita! eller – det där var en bra mustasch den passar fint med den där hatten det var en bra kombination – det ska jag rita!

Som accessoarer andra människor har som du kan plocka?

Exakt! Eller om jag hittar ett snyggt tyg där man verkligen ser strukturen. Då kan jag fundera på hur jag skulle kunna rita det med svarta streck. Hur blir strukturen? Hur får man det att se hårt ut till exempel...

Så känslan av struktur är viktig i dina teckningar?

Ja, eller att jag går och tänker att den är viktigt – sedan kanske det inte framgår i vad jag gör. Det kanske finns en ambition att det ska se fluffigt ut fast det inte alls blir fluffigt utan vasst istället.

Vart kommer du ifrån?

Jag kommer från Östersund, sedan pluggade jag i Sundsvall i tre år och för fyra år sedan flyttade jag till Stockholm.

Vad har flytten till Stockholm haft för inflytande?

Man omges av fler kreativa människor här. Ofta när jag träffar nytt folk så har dom kreativa yrken. Jag har mer utbyte och känner att jag får mer uppskattning för det jag gör här nere.

Vad jobbar du med annars?

På dagtid så jobbar jag som AD på en reklambyrå och gör all möjlig sorts reklam.

Har ditt yrke som AD påverkat din syn på bildskapandet?

Jag tänker att jag skulle vara en värdelös illustratör på att göra beställningsjobb. För när jag är i beställarrollen så är så petig och vill lägga till och ta bort saker, vilket är omöjligt i mina illustrationer, eftersom allt är gjort i ett stycke och ritat på ett bräde.


karin ohlssons profil            karin ohlssons vernissage@wos

 

2 kommentarer

kommentera

Marge • 6/1 2017

Keep it coming, wrrteis, this is good stuff.

Marilee • 9/1 2017

That insight solves the prlbeom. Thanks!

* är obligatoriska fält. Din epostadress publiceras inte